Loading

cara mendaftar perniagaan di ssm 1

Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan, anda kini boleh mendaftarkan perniagaan anda secara dalam talian melalui Suruhanjaya Syarikat ( SSM ) ezBiz Malaysia. Jom saya tunjuk cara mendaftar perniagaan di SSM.

Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) adalah merupakan agensi badan berkanun yang ditubuhkan oleh Kerajaan di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) yang bertanggungjawab dalam mengawal selia syarikat dan perniagaan.

Di Malaysia, banyak orang memilih untuk memulakan perniagaan kerana banyak peluang yang ada. Sebilangan orang memulakan perjalanan keusahawanan mereka untuk mendapatkan pendapatan sampingan, sementara yang lain berminat untuk menjadikannya sumber pendapatan utama mereka.

Sekiranya anda merancang untuk memulakan atau sudah mempunyai perniagaan, ianya sangat penting untuk mendaftarkan syarikat anda dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia ( SSM ) walaupun anda memulakan perniagaan kecil atau diatas talian (online).

Kami memahami bahawa pemilik perniagaan selalu sibuk, menguruskan syarikat mereka dan menjalankan tugas penting. Mungkin sukar bagi anda untuk mencari masa untuk mengunjungi pejabat SSM untuk pendaftaran. Tetapi tahukah anda bahawa pendaftaran dalam talian SSM kini boleh dilakukan di Malaysia melalui portal EzBiz oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia ( SSM )?

Mendaftar syarikat baru anda dalam talian dengan SSM adalah proses yang mudah. Panduan ini akan membantu anda bagaimana mendaftarkan perniagaan hak milik atau perkongsian anda secara dalam talian dan memulakan syarikat anda.

Mengapa Anda Perlu Mendaftar Syarikat SDN BHD Baru di Malaysia dengan SSM?

Oleh kerana peraturan tersebut, pendaftaran dalam talian SSM untuk syarikat baru di Malaysia adalah perlu. Menurut SSM, perniagaan yang perlu didaftarkan meliputi setiap bentuk perdagangan, perdagangan, pertukangan, profesi, atau kegiatan yang dilakukan untuk keuntungan, dengan pengecualian yang disebutkan di bawah Akta Pendaftaran Perniagaan ( ROBA 1956 ).

Tambahan pula, anda perlu mendaftarkan perniagaan anda dalam masa 30 hari dari tarikh permulaan – yang menjelaskan tergesa-gesa.

Sekiranya sesuatu perniagaan atau perhidmatan di dapati gagal untuk mendaftarkan mendaftarkan syarikat di SSM boleh di sabitkan kesalahan di bawah Seksyen 12 (1) (a), Akta Pendaftaran Perniagaan 1956 iaitu gagal mendaftarkan perniagaan yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Pendaftaran dalam talian SSM sangat berguna untuk memastikan setiap perniagaan dan syarikat menjadi entiti yang didaftarkan secara sah. Sebenarnya, hanya syarikat yang berdaftar secara sah yang boleh memohon Gerbang Pembayaran Malaysia, seperti eGHL, iPay88 dan banyak lagi.

Setelah perniagaan anda didaftarkan dengan SSM dalam talian, terdapat banyak perkhidmatan lain yang ditawarkan melalui portal EzBiz yang berguna untuk syarikat anda.

Cara Daftar ezBiz SSM Online

cara mendaftar perniagaan di ssm 2

Cara mendaftar perniagaan di SSM secara atas talian adalah seperti berikut:

  1. Layari laman web ezbiz seperti rajah berikut:
  1. Sila tekan butang SIGN UP untuk pengguna kali pertama.
  2. Pada ruangan ID TYPE, pilih NRIC iaitu kad pengenalan.
  3. Masukkan nombor kad pengenalan pada ruang ID NO dan isikan nama penuh pada ruang NAME AS PER IC.
  4. Tekan butang REGISTER.
  5. Anda kini telah berdaftar sebagai pengguna EzBiz, tetapi belum lagi mendaftar perniagaan anda di SSM.
  6. Untuk meneruskan pendaftaran, anda perlu hadir di mana-mana kaunter SSM dengan membawa kad pengenalan dan notifikasi yang diterima di emel pengguna.
  7. Aktifkan ID dengan membuat pengesahan cap jari (biometrik) bagi tujuan keselamatan maklumat (sekali seumur hidup).
  8. Setelah ID anda diaktifkan, sila login semula ke laman web tadi.
  9. Kemudian, untuk daftar SSM online, sila pilih MY BUSINESS SERVICE.
  10. Pilih tab NEW BUSINESS di bawah sub menu NEW BUSINESS REGISTRATION.
    • Isikan maklumat perniagaan melalui Borang Pendaftaran Perniagaan Baru (Borang A) dengan mengisi maklumat seperti berikut:
      a) Nama perniagaan
      b) Tarikh permulaan perniagaan
      c) Alamat utama perniagaan
      d) Alamat cawangan perniagaan (jika ada)
      e) Maklumat pemilik dan rakan kongsi
      f) Jenis perniagaan yang akan dijalankan
      g) Kemukakan salinan perjanjian perkongsian (jika ada)
  11. Setelah selesai, buat pembayaran mengikut kaedah yang anda inginkan.
  12. Sekiranya berjaya, anda akan mendapat notifikasi pengesahan dari SSM.
  13. Perakuan Pendaftaran Perniagaan boleh diperolehi dalam masa satu jam dari waktu pembayaran dibuat.

Cara Daftar SSM di pejabat

cara mendaftar perniagaan di ssm 3

Di era teknologi kini, banyak urusan boleh dilakukan secara atas talian tetapi terdapat segelintir individu yang gemar untuk memilih secara manual dengan hadir ke pejabat SSM untuk mendaftarkan perniagaan mereka.

Hal ini kerana segelintir masyarakat tidak mahir IT untuk melalukan permohonan di atas talian dan mungkin akan menyukarkan mereka. Oleh yang demikian pendaftaran perniagaan masih boleh dilakukan di pejabat SSM. Berikut merupakan cara mendaftar perniagaan di ssm:

  1. Pemohon mestilah hadir ke pejabat SSM yang berhampiran dengan rumah bagi memudahkan segala urusan. Pemohon mestilah tahu nama perniagaan yang ingin digunakan pada perniagaan pemohon.
  2. Pertama, pemohon perlu mengambil nombor giliran dan mengisi borang pendaftaran iaitu Borang A yang boleh diambil dengan pegawai yang bertugas di SSM tersebut.
  3. Isi segala maklumat yang diperlukan dengan betul.
  4. Kemudian, setelah siap borang tersebut diisi, pemohon perlu menunggu sehingga nombor giliran pemohon dipanggil.
  5. Seterusnya, borang pemohonan itu perlu diserahkan kepada pegawai bertugas dan membuat pembayaran untuk permohonan perniagaan baru. 
  6. Akhir sekali, pemohon perlu menunggu sehingga pegawai SSM memberikan Sijil Perakuan Pendaftaran Perniagaan dan proses permohonan dikira berjaya.
  7. Pemohon bolehlah mula menjalankan perniagaan mereka.

Kos/Fi Pendaftaran SSM

Fi / bayaran yang akan dikenakan untuk mendaftar syarikat di SSM adalah seperti berikut:

  • Perniagaan pemilikan tunggal menggunakan nama sendiri seperti di kad pengenalan – RM30.00.
  • Perniagaan pemilikan tunggal atau perniagaan perkongsian menggunakan nama tred – RM60.00.
  • Pendaftaran cawangan – RM5.00 setiap cawangan.
  • Cetakan Maklumat Perniagaan – RM10.00

Maklumat Lanjut

Sekiranya, anda ingin mengetahui sebarang maklumbalas mengenai cara mendaftar perniagaan di SSM bolehlah dikemukakan melalui:

MENARA SSM@SENTRAL
No 7, Jalan Stesen Sentral 5​
Kuala Lumpur Sentral
50623 Kuala Lumpur.

Pusat Panggilan SSM
Tel: 03-7721 4000
Faks: 03-7721 4001
Emel : enquiry@ssm.com.my

Sekiranya anda telah mempunyai akaun SSM, anda pasti berniaga di dalam Malaysia. Jadi saya akan tunjukkan cara berniaga di ebay yang lebih menguntungkan.

<<< Bagaimana Cara Untuk Berniaga di eBay>>>

Okay lah itu sahaja perkongisan untuk hari ini…..

Leave a Reply

Your email address will not be published.